Storugns utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
Partek Nordkalk Storugns ABStorugns620 34 LÄRBRO Tel: 0498-22 71 00 Hemsida Från hamnen / flygplatsen AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet |
Vad betydde kristendomenDet är i huvudsak följande som brukar nämnas, såvitt går att förstå, då det talas om verkningarna av kristendomens införande.
1) Ättesamhällets upplösning Se den påbörjade sidan om Ättesamhället, men också Vatu bandu där somt diskuteras och om Hämnd. 2) Kunskap och lagar Gutalagens första paragraf stadgar kristendom. Och vad det bl a innebär kan du läsa om under bestämmelsen om dråp i Gutalagen. 3) Organisation Den katolska kyrkan innebär också ett sätt att effektivt organisera stora samhällen. Härav blir småningom, om kyrkan ger sitt stöd, länder. Eftersom Gotland är ett avgränsat område och såvitt går att begripa av Gutasagan och Gutalagen så var Gotland redan centralstyrt som en demokratisk republik före kyrkan kom med sin organisation. Vi brukar hänvisa till Torsburgen för att detta skall bli förståeligt, ty Gotland var redan uppdelat och organiserat långt före kyrkan tog plats i samhället. Och för den som inte kan tro på argumentet Torsburgen, hänvisar vi till bestämmelsen i Gutasagan om Närmaste biskop där det framgår att biskopens makt begränsades på Gotland. 4) Import av moralvärden Gutasagan berättar, se Den första kyrkan, att medan gutarna ännu var hedningar så bedrev de trots detta köpenskap i såväl kristna som okristna länder. Köpmännen såg de kristna sederna, säger Gutasagan, varför somliga lät kristna sig och tog med präster hem till Gotland. I stället för att Gotland tvångskristnades, se om Gotlands kristnande och S:t Olof kristnade inte Gotland I och S:t Olof kristnade inte Gotland II, som ofta felaktigt hävdas beroende på en berättelse från det korkade 1600-talet, så sägs alltså uttryckligen att gutarna importerade kristendomens moralvärden. I själva verket är berättelserna om hur kristendomen kom till Gotland något av det häftigaste som finns i Sverige, se Maria altare, men dessa förstörs ofta av rent ut sagt befängda spekulationer om vad Olof den helige hade för sig. I stället för de underbara berättelser som traderats till oss om hur ett fritt och tänkande folk antar kristendomen, som kunde användas som exempel i hela Sverige, förvandlas dessa till dumheter av svärd, blod och Olof den helige. Det är tråkigt. /text och foto Bernt Enderborg |
|