Fårö utflyktsguide


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Fårö

Alla vägbeskrivning till alla utflyktsmål utgår från kyrkan.

Från hamnen / flygplatsen

Företag

Företag i Fårö

Sockenlänkar

Gotlands största portal
Fornfynd Fårö
Fårö hembygdsförening
Fårö kyrkogård
Kyrkans kontaktuppgifter
Sandö-psalm

Aktiviteter

Aktiviteter karta
Aktiviteter databas
Dagens evenemang

Bra att veta

Apotek
Bankomat
Bibliotek
Gymnastikhallar
Köpcentra
Lasarett
Polis
Rastplatser
Samhälle
Skola
Systembolag
Vårdcentraler

Nyheter

Radio Gotland
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Expressen
Svenska Dagbladet


Fler guider

Alla andra socknar
Företagsguider
Gamla systemet


På sidan Inledning till medeltiden säger vi att gränsmarkeringen för medeltiden är kristendomens införande, katolicismen, och att medeltiden kan sägas ta slut vid reformationen på 1500-talet då vi blev lutheraner. I praktiken innebar det bara i stort sett att makt och pengar överfördes från kyrkan till kungar. Det blev nog inte ett dugg bättre för vanligt folk, och skräckexemplet är 1600-talet i Sverige med häxbränningar och införande av Mose lag i Sveriges Rikes lag; vi har berört det där på sidan om Altartavlan i Näs (predikstolar i kyrkorna började också dyka upp under detta århundrade, dvs under den tid som kallas Stormaktstiden).



Filosofen Yann Dall’Aglio höll en föreläsning på Ted som inte handlar om medeltiden utan om vad kärlek är, men i den så drar han fram tre profana företeelser som hänger ihop och som startade på 1300-talet (denna föreläsning slutar lite abrupt men avslutningen finns någonstans).

1) Vetenskapens utveckling
2) Politiskt demokrati, individuella rättigheter
3) Industrialisering, frihandel

I korthet innebär dessa tre saker att man kunde ifrågasätta saker och ting som stod i Bibeln, eller, om man så vill, Bibeln skall inte läsas efter bokstaven, att det medeltida samhället så att säga garanterade ditt människovärde (du skulle som aposteln Paulus säger veta din plats) och allt att detta upphörde genom människornas frigörelse, dvs de blev individer, fick ett individuellt värde, i stället för att vara ett kugghjul i kollektivet.



Vill man inte se Yann Dall’Aglios föreläsning om kärlek säger han ungefär att på medeltiden så bara genom att finnas och sköta oss omfattades vi av samhällets och våra medmänniskors kärlek, men att de tre sammanhängande utvecklingslinjerna medför att vi blir värderade individuellt, och att detta är anledningen till vår löjliga statusjakt, fånig reklam och sånt, dvs vi måste själva upprätthålla vårt värde för att känna oss älskade.

- Så var det alltså inte på medeltiden, och t ex sidan om Lyckans hjul bekräftar detta.

Yann Dall’Aglio har ett ganska bra svar på hur man löser dessa eviga problem och ångesten över allting (det är bara att surfa Facebook en stund för att få detta bekräftat), men då får du se föreläsningen.

/text och foto Bernt Enderborg

Utflykt

Badplatser
Fiskelägen
Fornborgar
Gravfält
Hamnar
Insjöar
Kyrkor
Kämpgravar
Medeltida hus
Museer
Naturres.
Platser
Raukfält
Stenrösen
Skeppssättn.
Ängar
Öar

Ställen

Fårö
Fårö
Visby

Annat

Artiklar
Artister
Bildstenar
Fauna
Flora
Geologi
Historia
Maträtter
Mytologi
Målningar
Runor
Sagor
Skulptur
Slipskåror
Årtalshistoria


Sök med ett ord

Visby placera märke

Väg högerklick
Sök gata i Visby


Gotlandsguiden

Behöver du en guide till bussen eller gruppen?

- Kontakta Annika Lindh.

Gotland på mobilen

Nu kan du nå alla utflyktsmål också på en sida som anpassats till mobilsurf, se

www.guteinfo.com/mobil/

Vi utvecklar och förbättrar denna sida oavbrutet.
123 537 605 sidor, Copyright © 2024 Buffert 4, tel 0498-513 56